5 sprawdzonych metod walki ze stresem

zestresowany mezczyzna w kapturze

Podwyższony poziom kortyzolu (hormonu stresu) oznacza drażliwość, nerwowość oraz brak skupienia. Przeszkadza to w codziennym życiu, ponieważ pod wpływem działania stresu stajemy się mało produktywni i kreatywni. Z jego powodu cierpią również nasze relacje z ludźmi, a przede wszystkim zdrowie. Według najnowszych badań lekarskich okazuje się bowiem, że stres może być odpowiedzialny za większość chorób cywilizacyjnych.

Warto zatem poznać metody radzenia ze stresem, gdyż ma to ogromne znaczenie dla jakości naszego życia. Nie ma mowy o świetnym samopoczuciu, gdy nie potrafisz pozbyć się ciągłego napięcia i rozdrażnienia.

1. Głębokie oddychanie

Zbyt proste, aby mogło być prawdziwe? A jednak. Pomiędzy oddychaniem a emocjami istnieje bardzo ścisły związek. Zauważ bowiem, że w sytuacjach zagrożenia, oddech ulega spłyceniu lub całkowicie go wstrzymujemy. Często nieświadomie oddychamy w niepełny sposób. Warto zainteresować się technikami oddechowymi inspirowanymi wschodem.

Wielu z nas pracuje w pozycji siedzącej, co powoduje zapadanie się klatki piersiowej, a taki stan rzeczy nie pozwala na prawidłowe oddychanie. W takim wypadku warto każdego dnia zrobić kilka ćwiczeń rozciągających, które uwolnią wszelkie napięcia w okolicach tułowia.

2. Bieganie

Jednym z najlepszych sposobów na wyrównanie oddechu, a tym samym pozbycia się stresu jest bieganie. Uprawianie tej aktywności fizycznej wpływa również pozytywnie na kondycję oraz wydolność. Bieganie uwolni Cię od wewnętrznego napięcia, które powodują pojawienie się stresu.

Pamiętaj jednak, aby nie rzucać się na głęboką wodę, jeżeli od dłuższego czasu nie uprawiałeś aktywności fizycznej. W takim wypadku rozpocznij od dłuższych spacerów lub lekkich przebieżek. Jeżeli poczujesz jakikolwiek ból lub dyskomfort w swoim ciele, przerwij trening.

3. Wizualizacja

Ciekawym sposobem walki ze stresem może być również popularna ostatnio wizualizacja. Polega ona na „wyobrażaniu” sobie stresu i pracowania z tym obrazem w swojej głowie. Możesz np. stworzyć wizualizację stresu jako łańcuchów wiążących Twój brzuch, po czym w swoim umyśle z całą siłą je rozerwiesz.

Możesz również stworzyć w swojej głowie obraz spokojnego otoczenia np. plaży w ciepłym kraju, gdzie słońce ogrzewa Twoją skórę, a lekki przyjemny wiatr pomaga Ci się zrelaksować. W sytuacjach stresowych możesz wracać w umyśle do takiego miejsca.

4. Słuchanie muzyki

Badania na University of Gothenburg udowodniły, że osoby, które stosują muzykę jako formę wspomagającą relaks, miały po dwóch tygodniach niższy poziom kortyzolu od osób, które tego nie robiły. Co ciekawe badania nie dotyczyły typowej muzyki relaksacyjnej. Każdy z uczestników mógł bowiem wybrać swoje własne utwory. Słuchaj zatem muzyki, którą po prostu lubisz.

5. Krótkie drzemki

Udowodniono, że krótkie drzemki wpływają na obniżenie poziomu kortyzolu w organizmie. Ważne jest jednak to, aby nie przekraczać 30 minut snu w ciągu dnia, gdyż możesz mieć później problem z zaśnięciem w nocy. Po krótkiej drzemce, z pewnością zauważysz również powrót sił witalnych i energii do działania.

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*